IIUM

IIUM

You can completely customize the featured slides from the theme theme options page. You can also easily hide the slider from certain part of your site like: categories, tags, archives etc. More »

LIBRARY

LIBRARY

You can completely customize the featured slides from the theme theme options page. You can also easily hide the slider from certain part of your site like: categories, tags, archives etc. More »

STUDENTS

STUDENTS

You can completely customize the featured slides from the theme theme options page. You can also easily hide the slider from certain part of your site like: categories, tags, archives etc. More »

This is default featured slide 4 title

This is default featured slide 4 title

You can completely customize the featured slides from the theme theme options page. You can also easily hide the slider from certain part of your site like: categories, tags, archives etc. More »

This is default featured slide 5 title

This is default featured slide 5 title

You can completely customize the featured slides from the theme theme options page. You can also easily hide the slider from certain part of your site like: categories, tags, archives etc. More »

 

Guru robotik terima anugerah mentor di China

PEKAN: Anugerah Mentor yang dimenangi pada World Championship MakeX Robotics Competition 2019 di Guangzhou, China, minggu lalu adalah pengiktirafan tertinggi yang membanggakan bagi seorang guru.

Tanpa pendedahan khusus dalam bidang robotik tidak menjadi penghalang kepada Mazlan Muhamad Yusof, 38, untuk meneroka bidang yang masih dianggap baharu di negara ini.

Mazlan berkata, selepas hanya dua tahun terbabit dalam bidang robotik di peringkat kebangsaan dan antarabangsa dia tidak menyangka berpeluang menerima anugerah mentor di peringkat dunia.

“Saya menganggap terlalu awal untuk menerima anugerah berkenaan yang hanya layak diterima individu berpengalaman luas dalam bidang robotik selain mencipta banyak kejayaan di pentas antarabangsa.

“Bagaimanapun itu mungkin rezeki saya tahun ini, dengan menyediakan biodata peribadi dan video pendek selama dua minit mengenai usaha saya mengajar murid sekolah luar bandar menghasilkan robot sehingga kejayaan dapat diraih.

“Penganjur mungkin melihat kesungguhan dan minat saya dalam bidang robotik walaupun tanpa pendidikan khas dalam bidang berkenaan,” katanya, di sini hari ini.

Mazlan berkata, lebih 300 pasukan membabitkan 60 negara bersaing pada World Championship MakeX Robotics Competition namun empat guru pembimbing saja layak bersaing di peringkat akhir untuk merebut anugerah mentor bagi meraih hadiah wang tunai disediakan penganjur.

Beliau yang juga guru pendidikan agama di Sekolah Kebangsaan (SK) Seri Terentang, di sini berkata, mula terbabit dalam bidang robotik dua tahun lalu hanya sebagai hobi selepas melihat beberapa rakan berjaya menghasilkan robot untuk mengisi masa lapang.

Katanya, bermula dari situ dia nekad mencuba dengan membeli dua set robotik berharga RM7,000 buatan China untuk kegunaan peribadi, selain tunjuk ajar rakan dia juga banyak mendapat panduan melalui internet.

Mazlan yang memiliki Ijazah Sarjana Muda bahasa Arab dan Ijazah Sarjana Teknologi Maklumat, berkata anugerah mentor yang dimenangi menjadi pembakar semangat untuk dia terus memajukan lagi bidang robotik di peringkat sekolah.

IIUM SCENERY

WEBMASTER WORKSHOP

PUTRAJAYA: Laporan Program Pentaksiran Pelajar Antarabangsa (PISA) 2018 yang menaksir 6,111 pelajar berusia 15 tahun dari 191 sekolah di Malaysia, menunjukkan aktiviti membaca sebagai hobi tidak lagi digemari.

Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Dr Amin Senin, berkata pentaksiran PISA 2018 yang mewakili 388,638 pelajar berumur 15 tahun di negara ini, mendapati mereka hanya membaca apabila terpaksa atau untuk tujuan tertentu dan bukan sebagai minat.

Justeru, beliau berkata, perkara itu perlu diberi perhatian bagi memupuk minat membaca.

Katanya, peratusan bahan dibaca oleh pelajar berusia 15 tahun di Malaysia juga menunjukkan pengurangan signifikan antara PISA 2018 dengan PISA 2009, iaitu ketika literasi bacaan menjadi domain utama.

Beliau berkata, tiga jenis bahan bacaan yang masih diminati ialah buku fiksyen, bukan fiksyen dan komik.

“Graf menunjukkan perbezaan sikap membaca antara pelajar lelaki dengan pelajar perempuan dalam PISA 2018, yang mana 77 peratus pelajar lelaki dan 58 peratus perempuan hanya membaca untuk mendapatkan maklumat diperlukan.

“Selain itu, 52 peratus pelajar lelaki dan 73 peratus perempuan memberi respons membaca adalah hobi digemari.

“Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD) melaporkan pengurangan dalam penggunaan bahan bercetak boleh dikaitkan dengan era digital, iaitu akses kepada ruang bual, pembacaan rencana dalam laman berita atau laman web yang menyediakan bahan bacaan dengan mudah.

“Peratusan murid Malaysia yang menyatakan mereka kerap melakukan pencarian maklumat dalam talian adalah tinggi, malah hampir menyamai peratusan purata OECD,” katanya pada sidang media Pencapaian Malaysia dalam PISA 2018, di sini, hari ini.

Amin menjelaskan, PISA diperkenalkan sejak 2000 dan ditadbir setiap tiga tahun yang mana dalam setiap pusingan, satu domain wajib menjadi domain utama.

Bagi PISA 2018 dan PISA 2009, domain utama ialah Literasi Bacaan, sekali gus menyebabkan PISA 2018 dibandingkan dengan PISA 2009.

Katanya, Malaysia kini berada di kedudukan satu per tiga pertengahan dalam kedudukan negara yang menyertai PISA 2018, serta menunjukkan pencapaian lebih baik dalam ketiga-tiga domain literasi, iaitu bacaan, matematik dan saintifik, berbanding negara ASEAN lain kecuali Singapura.

Secara keseluruhan, beliau berkata, pencapaian Malaysia meningkat secara signifikan dalam ketiga-tiga domain literasi, dan ada peningkatan dalam bilangan murid berpencapaian tinggi serta penurunan bilangan murid berpencapaian rendah.

“Pencapaian Malaysia berdasarkan skor purata juga menunjukkan Malaysia semakin menghampiri purata OECD.

“Malaysia mencapai skor purata 415 mata dalam literasi bacaan PISA 2018, manakala 440 skor bagi literasi matematik dan 438 skor untuk literasi saintifik,” katanya.

N lain kecuali Singapura.

Secara keseluruhan, beliau berkata, pencapaian Malaysia meningkat secara signifikan dalam ketiga-tiga domain literasi, dan ada peningkatan dalam bilangan murid berpencapaian tinggi serta penurunan bilangan murid berpencapaian rendah.

“Pencapaian Malaysia berdasarkan skor purata juga menunjukkan Malaysia semakin menghampiri purata OECD.

“Malaysia mencapai skor purata 415 mata dalam literasi bacaan PISA 2018, manakala 440 skor bagi literasi matematik dan 438 skor untuk literasi saintifik,” katanya.